Is het mogelijk om inzicht te krijgen in het internetgebruik aan boord van de nieuwe KLM-vliegtuigen?

Inventarisatie

Track42 is gaan praten met het team dat technisch verantwoordelijk is voor het installeren van de hardware in de vliegtuigen. We wilden weten welke log-data we zouden kunnen ontvangen op welk tijdstip. Vanuit de lucht data sturen is erg kostbaar en locatieupdates en connectiviteitsgegevens konden we alleen maar in realtime konden ontvangen. Echter, pas op het moment dat het vliegtuig op de grond staat. Pas dan wordt er een batch met data verstuurd met detailinformatie.

Gewoon starten

Wij stellen vrijwel altijd voor om agile (lees klein) te beginnen. Daar bedoelen we mee dat je gewoon moet starten met het verzamelen van data en dat vervolgens moet analyseren en visualiseren. Zo komen we direct zaken tegen die je aan het denken zetten met betrekking tot wat je nog meer zou willen zien. Daarna is het een kwestie van extra data toevoegen. Eenmaal alle inzichten helder, is het van belang om deze te vertalen naar business KPI’s inclusief alerts.

‘U nadert een blackhole’

We zijn begonnen met het real-time plotten van de signaalsterktes; dat ziet er een beetje uit als een flight-radarsite. Al snel kwamen we tot de ontdekking dat vliegtuigen met enige regelmaat connectie verliezen. Nadat we correlaties hadden gemaakt werden er zogenaamde blackholes zichtbaar. Deze blackholes ontstaan door onderhoud aan de satellieten. Met deze inzichten kunnen we tijdig vliegtuigcrew waarschuwen voor het wegvallen van de internetverbinding.

Wanneer er in een vliegtuig wordt omgeroepen ‘Over 10 minuten valt de internetverbinding weg voor ongeveer 15 minuten,’ dan weet je hoe dit tot stand is gekomen!