Hoeveel tickets zijn er verkocht? Wat is de gemiddelde ticketprijs? Op welke tijdstippen wordt er geboekt en waar wordt het meeste op gezocht? Aan ons de vraag hoe wij productteams van Skyteam konden helpen om zelfstandig KPI’s inzichtelijk te maken. Er zijn meer dan 80 productteams, verdeeld over meerdere locaties, en elk team is zelf verantwoordelijk voor het monitoren van hun eigen product.

Sneller, meer flexibiliteit en lagere kosten

Wat is nu precies het probleem? En welke uitdagingen spelen er rond de bestaande monitoring software? Dat was het eerste wat we wilden achterhalen. Al snel bleek dat het te traag werkte, te weinig flexibiliteit in zich had en, als het even zou kunnen, zou het mooi zijn wanneer de kosten omlaag zouden kunnen.

Opdrachtomschrijving

Na inventariserende gesprekken kwamen we tot de conclusie dat de teams behoefte hebben aan een omgeving die overweg kan met ongestructureerde data, vrijheid om zelf data te analyseren en dashboards te maken.

Oplossing wordt graag gebruikt door productteams

Flexibel en schaalbaar waren belangrijke voorwaarden. Daarom zijn we gestart met het maken van een beacon en werd alles gehost op container technologie. De functie van dit beacon was het veilig ontvangen van data in een open formaat van de productteams. Het beacon vult deze data nog aan met metadata en andere generieke data die voor alle teams van belang zijn. Vervolgens sturen we deze data via een high-available queing mechanisme maar een dataopslagplatform. Als laatste hebben we een front-end applicatie gemaakt die in staat is deze data te visualiseren en triggers kan laten afgaan.

Doordat we autorisatie per team kunnen regelen en delegeren waren teams zelf in staat om gebruikers toe te voegen, maar ook te verwijderen. Tevens hebben ze volledig beschikking over hun data en dashboarding. Het eindresultaat is een schaalbaar, flexibel en volledig self-service platform dat graag gebruikt wordt door alle productteams.